Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai

ESF projekts Nr.8.3.4.0/16/I/001

ESF

 

IAP-26. Kā aizpildīt pedagoga/izglītojamā vienošanās lapas augšējo daļu, kurā ir aile “IAP direktora apstiprināšanas datums no datu bāzes”, ja pedagogs ir konsultāciju īstenotājs un nav pieejas datu bāzei?

Pedagogs/atbalsta sniedzējs sazinās ar IAP sagatavotāju/uzraudzītāju un noskaidro IAP ID kodu un datumu no datu bāzes, kurā ir veikta IAP pirmreizējā apstiprināšana no izglītības iestādes vadītāja puses, lai varētu aizpildīt KA vienošanos starp pedagogu/izglītojamo un uzsākt konsultāciju īstenošanu.

Lūdzam gan IAP sagatavotājiem/uzraudzītājiem, gan konsultāciju sniedzējiem sadarboties informācijas sniegšanā, jo konsultācijas, kuras īstenotas pirms izglītības iestādes vadītāja pirmreizējā IAP apstiprinājuma datu bāzē, nav attiecināmas no Projekta tiešajām izmaksām.

Publicēts: 27.08.2021.

IAP-25. Vai ir iespējams konsultācijas/konsultatīvo atbalstu projektā īstenot arī attālināti?

Jā, bet tam ir jābūt saskaņā ar semestra sākumā izdotu izglītības iestādes rīkojumu. Izglītības iestāde rīkojumā “Par projekta Nr.8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” īstenošanu” nosaka kārtību, kādā, atbilstoši šajā semestrī apstiprinātajiem IAP, tiks organizēta konsultāciju īstenošana - klātienē vai attālināti (kādā platformā, kā tiks iegūti apliecinājumi (kādi) par attālināti īstenotajām konsultācijām, u.c.)

Publicēts: 27.08.2021.

DLUV-15. Vai, beidzoties mācību gadam, ir jāraksta rīkojums par pedagogu atbrīvošanu?

Ja par darbu Projektā ir noslēgta vienošanās pie darba līguma par pienākumu veikšanu uz noteiktu laiku, bet to nepieciešams izbeigt ātrāk, jāslēdz papildus vienošanās, grozot vai izbeidzot nodarbinātības nosacījumus. Ar rīkojumu vienpersoniski nevar grozīt darba devēja un darbinieka noslēgto vienošanos. Līdz ar to tas, vai gada beigās ir nepieciešams rīkojums, ir izglītības iestādes pārziņā iekšējo procesu organizācijai, taču, lai mainītu vienošanās noteikumus, ir jāgroza attiecīgais darba attiecības regulējošais dokuments.

Publicēts: 28.06.2021.

DLUV-14. Vai projektā pedagogiem pienākas samaksa par atvaļinājumu?

Jā, pedagogam par darbu projektā ir paredzēta atvaļinājuma samaksa, kas ir proporcionāla projektā veiktajam darbam. Saskaņā ar VVM metodikā ietverto atlīdzības izmaksu standarta likmes aprēķinu konsultācijas apmaksai piešķirtais finansējums ir paredzēts darba algas, atvaļinājuma izmaksu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai.

Publicēts: 28.06.2021.

DLUV-13. Vai pietiek, ja izglītības iestāde izdod rīkojumu par darbu projektā SAM 8.3.4.?

Nē, lai būtu iespējams apmaksāt pedagoga darbu no projekta līdzekļiem, nepieciešams nodibināt darba tiesiskās attiecības par darbu projektā. Ja pedagogs ir jau nodarbināts skolā, tad nepieciešams noslēgt vienošanos un tādējādi izdarīt grozījumus esošajā darba līgumā par to, ka persona, papildus esošajiem pienākumiem izglītības iestādē, veiks darbu projektā.

Publicēts: 28.06.2021.


DLUV-10. Cik stundas pedagogs drīkst strādāt projektā?

Visi pie viena darba devēja veiktie pienākumi pedagogam nedrīkst pārsniegt normālo nedēļas darba laiku - 40 stundas nedēļā. Plānojot darbu projektā, jāņem vērā, cik stundas nedēļa pedagogs ir nodarbināts pamatdarbā. Noslēdzot vienošanos pie darba līguma par darbu projektā, jānorāda līdz cik stundām nedēļā ir pieļaujams darbs projektā. Tādejādi, strādājot projektā, jāņem vērā kopējo noslodzi - lai kopā ar pārējiem darba pienākumiem pie viena darba devēja, kopējā noslodze nepārsniegtu 40 stundas nedēļā.

Publicēts: 28.06.2021.

Aktualitātes un notikumi

PuMPuRS īstenotās un plānotās profesionālās kompetences pilnveides programmas

Viens no projekta darbības virzieniem ir pedagogiem un pašvaldības jaunatnes lietu speciālistiem un jaunatnes darbiniekiem profesionālās kompetences pilnveides programmu izstrāde un īstenošana (turpmāk - PKPP). Programmu apguve tiek nodrošinātas visos Latvijas reģionos. Katra PKPP tiek īstenota ne mazāk kā 15 reizes.

 

Izstrādātas un īstenotas astoņas PKPP:

Publicēts: 06.07.2022.

Veselības ministrija skolām piedāvā mācību filmu par pusaudžu ņirgāšanos

Veselības ministrija (VM) kopā ar ekspertiem izstrādājusi mācību filmu pusaudžiem, kas skolotājiem palīdzēs darbā ar ņirgāšanās problemātikas risināšanu. Filmā ar praktiskām situāciju izspēlēm un eksperta komentāriem ir skaidrota ņirgāšanās būtība, pazīmes, sekas, kā arī piedāvāti rīcības principi gadījumos, kad pusaudži saskaras ar ņirgāšanās situācijām. Mācību filma ir tapusi VM informatīvās kampaņas “Ieskaties acīs! Ņirgāšanās – nav smieklīgi!” ietvaros.

Mācību filmas saturisko pamatu veido īpaši šai kampaņai pielāgota pieeja “ATĀ ņirgāšanās!”. Tā ir balstīta zinātniskos pētījumos, jomas profesionāļu darbā ar pusaudžiem un līdzīgām pieejām citviet Eiropā, kas ir pielāgotas Latvijas skolu realitātei.

“Ņirgāšanās situācijas var būt ļoti dažādas, tomēr visos gadījumos rīcības pamatprincipi ir nemainīgi – tās ir attiecības, tehnikas un ātra rīcība ņirgāšanās situāciju gadījumā. Mācību filmā šie aspekti ir aptverti no visām ņirgāšanās situācijā iesaistītajām lomām – upura, pāridarītāja un vērotājiem. Svarīgi uzsvērt, ka no ņirgāšanās cieš visas iesaistītās puses – pieaug psihiskās un fiziskās veselības riski, pasliktinās pusaudžu pašvērtējums un spēja kādam uzticēties, kā arī pazeminās sekmes un tālākās dzīves panākumi,” skaidro viens no kampaņas ekspertiem, filmas scenārija līdzautors un pusaudžu psihoterapijas speciālists Nils Konstantinovs.

Publicēts: 16.05.2022.

Aicinām pedagogus pieteikties supervīzijām!

Izglītības kvalitātes valsts dienesta īstenotais Eiropas Sociālā fonda projekts Nr. 8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” turpina sniegt individuālu atbalstu ārkārtējās situācijas laikā skolēniem, skolotājiem un skolu atbalsta personālam.

“Supervīzija ir laiks un telpa, kur saņemt atbalstu un izaugsmes iespējas. Sesiju laikā ir iespēja apzināt un stiprināt savus resursus sarežģītu situāciju risināšanai, mazināt stresu un atgūt pārliecību par sevi attīstīt reflektēšanas iemaņas sava profesionālā stila atpazīšanai un pilnveidošanai; risināt problēmsituācijas sadarbībā ar skolniekiem, vecākiem un kolēģiem; pārskatīt savu profesionālo lomu un tās atbildības robežas.”

Laura Miķelsone, sertificēts supervizors

Publicēts: 16.05.2022.

“Emociju viesistaba” aicina uz diskusiju “Viedoklis, puspatiesība vai meli – ko iesākt skolotājam informācijas karā”

Ceturtdien, 24. martā, plkst. 16.00 Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) aicina uz “Emociju viesistabas” diskusiju tiešsaistē “Viedoklis, puspatiesība vai meli – ko iesākt skolotājam informācijas karā”.

Saistībā ar Kremļa agresiju Ukrainā un kara bēgļu - ukraiņu skolēnu - uzņemšanu Latvijas izglītības iestādēs, skolu direktoriem un pedagogiem nākas ne vien pārrunāt aktuālos politiskos notikumus un situāciju skolā, bet arī uzklausīt pretrunīgus viedokļus, kas balstās atšķirīgā ģimenes vai personiskajā pieredzē un politiskajos uzskatos.  Kur velkama robeža starp tiesībām uz savu redzējumu un naidīgu runāšanu; ko iesākt situācijā, ja “atšķirīgais viedoklis” par karu Ukrainā pēc būtības atbalsta Krievijas propagandas uzstādījumus un noliedz Latvijas valsts nostāju un demokrātiskas sabiedrības vērtības?

“Emociju viesistabas”  dalībnieki meklēs efektīvus rīcības modeļus šādās situācijās, kā arī diskutēs, kur velkama robeža starp personisko viedokli un naidīgu vai pat sodāmu retoriku, pret kuru nevajadzētu būt samiernieciskiem.

Sarunā piedalīsies:

Publicēts: 23.03.2022.

Latvijas skolās mācības uzsāk bērni un Ukrainas! Ko bērns piedzīvo nomainot skolu?

Šobrīd daudzās skolās Latvijā mācības uzsāk skolēni no Ukrainas, kuri bēguši no dzīvības briesmām paši savās mājās.

Skolēnu pieredze rāda, ka iejusties jaunā skolā, atrast kontaktu ar klasesbiedriem nav viegli. Jauna skola ir lielas pārmaiņas, kurā skolēnam nepieciešama vienaudžu, vecāku un pedagogu palīdzība

“Tas ir milzīgs karuselis, kurā ir jāmācās izdzīvot, stress, ko izraisa adaptācija, ietekmē mācību sasniegumus, jo visa enerģija tiek veltīta pierašanai pie jaunā kolektīva,” skaidro izglītības psiholoģe Ilze Ābelniece.

Tajā mirklī, kad bērns nokļūst jaunā kolektīvā, katram no mums ir jāatceras, ka arī miera laikos, skolas maiņa skolēnam nozīmē lielus pārdzīvojumus un izaicinājumus! Iesakām kopā ar skolēniem noskatīties PuMPuRS raidījumu KLASE, kurā jaunieši runā par savu pieredzi un eksperte skaidro būtiskāko, kas ņemams vērā, ja klasē ienāk jauns skolēns! Pat, ja šo raidījumu gatavojot, pat nenojautām, ka visai drīz piedzīvosim kara šausmas, skolēnu pieņemšana jaunā kolektīvā ir bijusi aktuāla visos laikos!

Skolēnam jāmācās izdzīvot! 

Klasei jāmācās pieņemt!

 

Ko bērns piedzīvo nomainot skolu? 

Publicēts: 16.03.2022.

Atbalsts nedrošā brīdī un materiāli pedagogiem, ko izmantot sarunās ar skolēniem

“Kā rīkoties krīzes gadījumā” - bukletu sagatavojusi Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu (VUGD), Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu, Valsts policiju un Valsts robežsardzi, kā arī citiem sadarbības partneriem un nevalstiskajām organizācijām. Buklets sagatavots, ieviešot visaptverošu valsts aizsardzības sistēmu, kuras mērķis ir nodrošināt visas sabiedrības iesaisti krīzes plānošanā un pārvarēšanā.

Kā runāt ar bērniem par karu” - bukletu sagatavojuši Pusaudžu un jauniešu centra speciālisti. Te apkopoti speciālistu ieteikumi un atbildes uz bērnu biežāk uzdotajiem jautājumiem, kas ļaus vecākiem saglabāt nosvērtību un sniegt bērniem pārliecību, ka arī lielu briesmu gadījumā vecāki spēs parūpēties par viņu drošību.

"Kā sarunāties ar bērnu par karu un citām supersarežģītām tēmām"  - Uzvediba.lv sagatavotais materiāls.

Publicēts: 07.03.2022.

Kā skolā runāt par karu - IZM aicina uz sarunu “Emociju viesistabā”

Šodien, plkst.16.00 Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) aicina pedagogus un vecākus uz tiešsaistes sarunu ciklā “Emociju viesistaba”.  Vebināra tēma - kā skolā runāt par karu. Sarunā piedalīsies Latvijas Universitātes (LU) Starpnozaru izglītības centra eksperte Solvita Lazdiņa, LU profesore, klīniskā un izglītības psiholoģe Baiba Martinsone un politologs Filips Rajevskis. Sarunu vadīs žurnāliste Daina Jāņkalne.

Sarunas tēmas:

  • Emocionāls līdzsvars un drošības sajūtas radīšana bērniem; pareizie vārdi un vēlamā rīcība.
  • Situācija Ukrainā un “kurš ir vainīgs” – vienkāršas atbildes uz sarežģītiem jautājumiem.
  • Naida runa un atšķirīgs viedoklis – kā tos skolā atpazīt un ko ar tiem iesākt.

Krievijas agresija un brutāls karš Latvijas kaimiņvalstī Ukrainā ir satricinājis ierasto veidu, kā līdz šim bijām pieraduši vērtēt līdzcilvēkus un paši sevi, licis pārvērtēt priekšstatus par faktoriem, kas balsta mūsu dzīves drošību un ļauj prognozēt nākotni. Sabiedrībā valdošā spriedze, neziņa, dusmas un bēdas izpaužas arī skolu dzīves ikdienā, liekot gan pedagogiem, gan skolēniem saskarties ar šo emociju radītiem konfliktiem.

Publicēts: 02.03.2022.

Aicina pieteikties 4600 eiro finansējumam, projekta PuMPuRS jaunatnes iniciatīvu projektu īstenošanai

No 2022. gada 1. marta, pašvaldības visā Latvijā organizē pieteikšanos Izglītības kvalitātes valsts dienesta īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”, jeb PuMPuRS jaunatnes iniciatīvu projektu īstenošanai.

Papildus individuālajam atbalstam, ko saņem skolēni projekta PuMPuRS ietvaros, tiek atbalstīti arī jauniešu iniciatīvu projekti, lai veicinātu atbalsta aktivitātes jauniešu vidū arī ārpus formālās izglītības. Projekti ir vērsti uz priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska grupas izglītojamo motivācijas palielināšanu turpināt izglītību un viņu aktīvas līdzdalības veicināšanu ikdienas dzīvē.

Projekta īstenotāji var būt:

  • jaunatnes organizācijas;
  • biedrība vai nodibinājums, kas veic darbu ar jaunatni;
  • jaunatnes organizācija, biedrība vai nodibinājums, kas veic darbu ar jaunatni, sadarbībā ar jauniešu iniciatīvu grupu.

Viena projekta īstenošanai ir iespējams saņemt 4600 eiro lielu finansējumu.

Publicēts: 28.02.2022.

Projekta PuMPuRS īstenotie atbalsta pasākumi 2021. gadā

2021. gadā Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”, jeb PuMPuRS ietvaros, dažādus atbalsta pasākumus saņēmuši Vispārizglītojošo izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 12. klasei. Atbalsts sniegts arī Profesionālo izglītības iestāžu audzēkņiem no 1. līdz 4. kursam un izglītības iestāžu pedagogiem un pašvaldību izglītības speciālistiem. Projekta ietvaros turpinās arī Jaunatnes iniciatīvu projektu īstenošana.

Jau šobrīd, kopš projekta uzsākšanas 2017. gadā, iezīmējas un arvien biežāk apstiprinās būtiski ieguvumi skolēniem, kuriem tiek identificēti priekšlaicīgi mācību pārtraukšanas riski. Atbalsta personāls biežāk izprot atbalsta nozīmīgu un savu personīgo resursu pietiekamības ietekmi uz spēju sniegt mērķētu, PMP riskus mazinošu, atbalstu.

Šobrīd projekta ietvaros atbalsts sniegts vairāk nekā 63 000 skolēnu, kuriem identificēti priekšlaicīgi mācību pārtraukšanas riski.

  • 2017./2018. mācību gadā īstenoti 6834 Individuālā atbalsta plāni (IAP)
  • 2018./2019. mācību gadā – 15 129 (IAP)
  • 2019./2020. mācību gadā – 21 732 (IAP)
  • 2020./2021. mācību gadā kopumā sagatavoti 19757 IAP

Individuālo atbalsta plānu īstenošanas rezultātā:

Publicēts: 03.01.2022.

Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai piešķir papildu finansējumu mācību satura apguvei un skolēnu atbalstam

Lai sniegtu atbalstu skolēniem, mazinot Covid-19 pandēmijas radīto seku ietekmi uz mācību satura apguvi un iesaisti izglītībā, Izglītības un zinātnes ministrijai papildus piešķirti gandrīz 1,6 milj. eiro. Tas ļaus nodrošināt papildu individuālas konsultācijas un atbalstīt bērnu individuālās kompetences.

Covid-19 pandēmija ir būtiski ietekmējusi skolēnu mācību sasniegumus, ir pieaudzis pieprasījums pēc pedagogu palīgiem klasēs un papildu atbalsta mācību satura apguvei. Attālinātais mācību process ir veicinājis situāciju, kad mācību viela ir apgūta daļēji, bērniem ir problēmas to apgūt patstāvīgi, tāpēc aizvien vairāk skolēnu lūdz papildu individuālas konsultācijas un atbalstu mācību procesā, lai sasniegtu mācību mērķus.

Publicēts: 02.11.2021.